Jan Schinkelshoek (1953) spreekt maandagavond 13 november in het Erfgooierscollege te Huizen. Schinkelshoek staat nummer elf en op de CDA Kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november 2006 en is hiermee de hoogste nieuwkomer. Hij is (scheidend) directeur communicatie van de Rabobank. In die hoedanigheid was Schinkelshoek ook verantwoordelijk voor de succesvolle ‘Jochem de Bruijn’-campagne van de Rabobank. Tijdens de verkiezingscampagne van het CDA krijgt ‘vader’ Schinkelshoek veel vragen over beide typen: Wie lijkt op wie? Is Balkenende een kopie van Jochem? Of is Jochem een nagebootste Balkenende? Volgens Schinkelshoek past er maar één antwoord op: “Ze zijn familie…”.
Voor wie het niet helemaal weet: de Rabobank – de bank waar Schinkelshoek bijna zes jaar geleden aan de slag ging als communicatieadviseur – profileert zich sinds enige tijd als een ogenschijnlijk ouderwetse ‘boerenleenbank’ die verrassend solide, bij de tijd en zelfs voorlijk is. Dat doet ze met behulp van een door-en-door frisse, Hollandse jongen: niet al te modieus, beetje houterig – Jochem de Bruin geheten – die met name in tv spotjes aan onwetend publiek uitlegt hoe goed die bank wel is. Die campagne is een ongekend succes geworden. Het bleek een aansprekende manier om duidelijk te maken dat je je niet door schijn moet laten bedriegen. Wat op het eerste gezicht flets of zelfs wel een beetje truttig oogt, blijkt bij nadere kennismaking iets verrassends, iets verfrissends, iets vernieuwends te hebben. Zo werd Jochem de Bruin de prins die Assepoester naar het bal bracht…
Kennelijk doet die successtory een heleboel mensen tijdens de verkiezingscampagne ineens aan minister-president en CDA-lijsttrekker Jan Peter Balkenende denken. Tenminste – afgaande op de vele vragen die ‘vader’ Schinkelshoek er over krijgt. “Modelleren jullie die heel lang als stuntelig, houterig en af en toe zelfs als onbeholpen afgeschilderde minister-president naar het voorbeeld van Jochem de Bruin als een politicus die verrassend goed is, die ergens voor staat?”
Volgens Schinkelshoek getuigt dat type opmerkingen van een simplistische, zelfs verwrongen kijk op communicatie. “Alsof je een bank, een partij of een lijsttrekker naar je hand kunt zetten. Alsof het marionetten zijn. Alsof je iets of iemand kunt boetseren. Alsof je een succesverhaal kunt ‘uitvinden’ en op Jan-en-Alleman kunt plakken.” Nee, waar het op aan komt is authenticiteit, aldus Schinkelshoek. “Hoe écht ben je? Speel je wel een rol die bij je past? Doe je niks oneigenlijks? Als je blijft wie je bent, kun je veel overtuigender uitleggen wat je te bieden hebt. Als je je niet anders voordoet dan wie je bent, kun je zelfs van je zwakte je kracht maken. Er is één niet onbelangrijke voorwaarde: je moet wel iets in huis hebben. Wie geen boodschap, geen inhoud, geen identiteit heeft, wie niets te melden heeft, ontmaskert zichzelf binnen de kortste keren als praatjesmaker, gladjakker of gewoon leeg, hol vat.
De grootste communicatiestoornissen ontstaan juist daar waar bedrijven zowel als partijen zich een ander imago willen laten aanmeten, gebaseerd op – ja wat eigenlijk? Kijk in de verkiezingscampagne maar om je heen…Jochem de Bruin en Jan Peter Balkenende hebben begrepen dat je je zelf moet blijven. Authenticiteit loont!
Op maandagavond 13 november organiseert het CDA Huizen een avond met Jan Schinkelshoek in het Erfgooierscollege, Graaf Wichman 175, aanvang: 20.00 uur. Schinkelshoek is scheidend directeur communicatie van de Rabobank. Zijn overstap naar de politiek is een nieuwe fase in een afwisselende loopbaan. Begonnen als parlementair journalist, was hij achtereenvolgens hoofd voorlichting van het CDA, directeur voorlichting van het ministerie van Justitie en hoofdredacteur van de Haagsche Courant.
Jan Schinkelshoek spreekt op 13 november over de balans van de kabinetten-Balkende, en over de vraag waar het voor en na de Tweede Kamerverkiezingen om gaat. De zaal van het Erfgooierscollege is open om 19.30 uur. Belangstellenden zijn van harte welkom. Zie ook: www.cdahuizen.nl en www.cda.nl/schinkelshoek.