CDA delegatie bezocht ondernemers Hart van Huizen

Groepsfoto van de het werkbezoek van Ruth Peetoom aan Huizen.

Groepsfoto van de het werkbezoek van Ruth Peetoom aan Huizen.

Afgelopen donderdag 12 maart bezochten landelijk CDA-voorzitter Ruth Peetoom en CDA-kandidaat voor de Eerste Kamer Brigitte Bauer ondernemersvereniging Hart van Huizen. Ook Huizer kandidaat Dennis Heijnen voor de provinciale staten en Huizer CDA-raadsleden Danielle van Deutekom en Bert Rebel waren hierbij aanwezig. De CDA’ers werden ontvangen in de fraai verbouwde zaak van De Lange Menstore. Tijdens het open gesprek kwamen er drie thema’s aan de orde. De ontwikkeling van het Oude Dorp, de zondagsopenstelling en de marketing van Huizen om meer winkelend publiek te trekken.

Ontwikkeling Oude Dorp

CDA voorzitter Peetoom was onder de indruk van de activiteiten die de vereniging onderneemt om het winkelcentrum leefbaar te houden, zoals de ‘rode loper’ avond tijdens de koopavond op vrijdag. Ook de relatief beperkte leegstand in het dorp laat zien dat er vraag is naar ondernemers. De bestuurders van Hart van Huizen, Gert Jan de Lange en Gert van den Broek, spraken de hoop uit dat de verdere ontwikkeling van het Hoofdwinkelcentrum de komende periode gestalte zal krijgen, zij zien nog steeds volop mogelijkheden voor verdere bewinkeling in het oude dorp van Huizen. CDA Noord-Holland liet duidelijk weten alleen verdere ontwikkeling binnen de het huidige centrumgebied te willen toestaan. ‘Het ontwikkelen van een winkelgebied in buitengebieden (zoals een outletstore) is slecht voor lokale ondernemers en levendige kernen’, aldus Dennis Heijnen.

Zondagsopenstelling

Tijdens het gesprek over de zondagsopenstelling bleek dat het sociale aspect om één dag dicht te zijn voor vele ondernemers zwaar speelt. Met name de kleine ondernemer zit niet te wachten om nóg een dag open te moeten zijn; ook zij hebben behoefte aan rust, ontspanning, ontmoeting en bezinning voor zichzelf, maar ook voor hun personeel. Brigitte Bauer die als hoogleraar over dit onderwerp publiceerde herkende dit beeld.

Marketing van Huizen

Een laatste belangrijk onderwerp tijdens het gesprek was de marketing van Huizen als authentiek dorp. ‘De provincie en de gemeente moeten hierbij samenwerken,’ aldus Dennis Heijnen. ‘Toeristen voor Amsterdam kunnen best in Huizen logeren en winkelen. Hier liggen voor ondernemers grote kansen.  Het waterrijke gebied moet verder worden ontwikkeld als toeristische trekpleister.’ De inspanningen van de gemeente en de provincie werden door de ondernemers gewaardeerd, maar volgens hen kan er nog een tandje bij.

Meer informatie: Bert Rebel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *